فرشته ای که حق تعالی برای پرورش و حفاظت هر نوع نباتات و حیوانات و جمادات مقرر فرموده چنانکه برای پرورش هر نوع، فرشته ای علیحده است. (آنندراج). ج، ارباب انواع. (یادداشت مرحوم دهخدا). در فرهنگ لغات واصطلاحات فلسفی آمده است: اشراقیان میگویند هر نوعی از افلاک و کواکب و بسایط عنصری و مرکبات و اشباح مجردربی دارند که عقل مدبر آن نوع است و اوست غاذی و منمی و مولد، و رب اشجار را ’مرداد’ و رب آتش را ’اردیبهشت’ و رب ارض را ’اسفندارمذ’ مینامند. ملاصدرا گوید: کلمه رب النوع را حکمای قدیم مانند انباذقلس و هرمس و فیثاغورس بکار برده اند و رب صنم هم نامیده شده است. مؤلف پس از شرح عقاید سقراط و افلاطون و ابوعلی سینا و یونانیان قدیم گوید: ماحصل کلام آنکه فلاسفه هر یک با اختلاف خاصی که در تعبیرات خود دارند گفته اند که برای هر نوعی از انواع موجودات مادی جهان هستی فردی است عقلانی و نورانی و روحانی که حافظ نوع خود میباشد و در معرض تحولات و تغییرات و کون و فساد نیست و افراد مادی تابع و مقهور پرتوی از آنها میباشد و آنهارا بنام ارباب انواع و غیره خوانده اند. رجوع به فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی سجادی و فهرست حکمت اشراق وایران باستان ص 2500 و 249 و 2679 و ربهالنوع شود. - رب النوع آتش، اردیبهشت. رجوع به فرهنگ اصطلاحات فلسفی سجادی شود. - رب النوع آفتاب، یونانیها آنرا آپولون مینامیدند واز روی افسانه ای، نسب سلوکوس اول را به این رب النوع میرسانیدند. مرحوم پیرنیا گوید: آن تیوخوس، شبی در خواب دید که آپولون (رب النوع آفتاب بعقیدۀ یونانیها) با زن او همبستر گردید و پس از اینکه نطفه بسته شد، او حلقه ای به زن داد که دارای نشان لنگر کشتی بودو به او گفت که این حلقه را بپسری که میبایست متولدشود بدهد. این خواب را بمعجزه تصور کردند زیرا روز دیگر در بستر لائودیس حلقه ای با نشان مذکور یافتند و سلوکوس وقتی بدنیا آمد، بر رانش نیز چنین نشانی داشت، بعد وقتی که اسکندر به آسیا میرفت لائودیس حلقه را بپسرش داد و نژاد او را روشن ساخت، اعقاب او این نشان را در رانشان داشتند و آنرا علامت خانواده شان میدانستند. (از ایران باستان ج 3 ص 2053). - رب النوع اشجار، رب النوع درخت، مرداد. رجوع به مادۀ رب النوع در فرهنگ اصطلاحات فلسفی سجادی شود. - رب النوع زمین، رب طلسم ارض، حکمای فرس آن را بنام اسفندارمذ نامیده اند. اسفند. رجوع به فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی سجادی شود. - رب النوع ماه، یکی از ارباب انواع یونانیان بود. رجوع به رب النوع شود
فرشته ای که حق تعالی برای پرورش و حفاظت هر نوع نباتات و حیوانات و جمادات مقرر فرموده چنانکه برای پرورش هر نوع، فرشته ای علیحده است. (آنندراج). ج، ارباب انواع. (یادداشت مرحوم دهخدا). در فرهنگ لغات واصطلاحات فلسفی آمده است: اشراقیان میگویند هر نوعی از افلاک و کواکب و بسایط عنصری و مرکبات و اشباح مجردربی دارند که عقل مدبر آن نوع است و اوست غاذی و منمی و مولد، و رب اشجار را ’مرداد’ و رب آتش را ’اردیبهشت’ و رب ارض را ’اسفندارمذ’ مینامند. ملاصدرا گوید: کلمه رب النوع را حکمای قدیم مانند انباذقلس و هرمس و فیثاغورس بکار برده اند و رب صنم هم نامیده شده است. مؤلف پس از شرح عقاید سقراط و افلاطون و ابوعلی سینا و یونانیان قدیم گوید: ماحصل کلام آنکه فلاسفه هر یک با اختلاف خاصی که در تعبیرات خود دارند گفته اند که برای هر نوعی از انواع موجودات مادی جهان هستی فردی است عقلانی و نورانی و روحانی که حافظ نوع خود میباشد و در معرض تحولات و تغییرات و کون و فساد نیست و افراد مادی تابع و مقهور پرتوی از آنها میباشد و آنهارا بنام ارباب انواع و غیره خوانده اند. رجوع به فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی سجادی و فهرست حکمت اشراق وایران باستان ص 2500 و 249 و 2679 و ربهالنوع شود. - رب النوع آتش، اردیبهشت. رجوع به فرهنگ اصطلاحات فلسفی سجادی شود. - رب النوع آفتاب، یونانیها آنرا آپولون مینامیدند واز روی افسانه ای، نسب سلوکوس اول را به این رب النوع میرسانیدند. مرحوم پیرنیا گوید: آن تیوخوس، شبی در خواب دید که آپولون (رب النوع آفتاب بعقیدۀ یونانیها) با زن او همبستر گردید و پس از اینکه نطفه بسته شد، او حلقه ای به زن داد که دارای نشان لنگر کشتی بودو به او گفت که این حلقه را بپسری که میبایست متولدشود بدهد. این خواب را بمعجزه تصور کردند زیرا روز دیگر در بستر لائودیس حلقه ای با نشان مذکور یافتند و سلوکوس وقتی بدنیا آمد، بر رانش نیز چنین نشانی داشت، بعد وقتی که اسکندر به آسیا میرفت لائودیس حلقه را بپسرش داد و نژاد او را روشن ساخت، اعقاب او این نشان را در رانشان داشتند و آنرا علامت خانواده شان میدانستند. (از ایران باستان ج 3 ص 2053). - رب النوع اشجار، رب النوع درخت، مرداد. رجوع به مادۀ رب النوع در فرهنگ اصطلاحات فلسفی سجادی شود. - رب النوع زمین، رب طلسم ارض، حکمای فرس آن را بنام اسفندارمذ نامیده اند. اسفند. رجوع به فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی سجادی شود. - رب النوع ماه، یکی از ارباب انواع یونانیان بود. رجوع به رب النوع شود
خدای نوع، خدای هر یک از انواع موجودات به عقیده برخی ملل باستانی، مانند خدای آب، آتش، زمین، فرشته موکل بر هر یک از انواع موجودات. نمونه روحانی و جاودانی موجودات در عالم معنا که محافظ نوع خود در جهان مادی می باشند
خدای نوع، خدای هر یک از انواع موجودات به عقیده برخی ملل باستانی، مانند خدای آب، آتش، زمین، فرشته موکل بر هر یک از انواع موجودات. نمونه روحانی و جاودانی موجودات در عالم معنا که محافظ نوع خود در جهان مادی می باشند
الهه. مؤنث رب النوع در معنی فرشته ای که خداوند برای پرورش و حفاظت هر نوع از انواع حیوانات و نباتات و جمادات مقرر فرموده چنانکه برای پرورش هر نوع فرشته ای جداگانه ای است. مرحوم پیرنیا می نویسد: اگر شاه عنوان خداوندگار داشت ملکه را ربهالنوع یا ربهالنوع آسمانی می خواندند. (ایران باستان ج 3 ص 2658). و باز در جای دیگر گوید: موزها نه ربهالنوع بودند که هر یک صنعتی را مانند شعر، موسیقی، نمایش و غیره حمایت میکردند، مهمترین صنایع شعر و فصاحت بود. (ایران باستان ج 1 ذیل ص 67) : و چون اسم مادرش (مادر فرهادک) موزا بود او را ربهالنوع می دانست. (ایران باستان ج 3 ص 2390). و رجوع به رب النوع در همین لغت نامه و آلهه در فرهنگ اساطیر قدیم یونان تألیف احمد بهمنش شود. - ربهالنوع عدالت،: از ارباب انواع دیگر یونانیان نیز گاهی صورت یا علاماتی مشاهده میشود: 1- زئوس یا ژوپی تر خدای بزرگ یونانیها و رومیها... 2- ربهالنوع عدالت با ترازویی بدست. (ایران باستان ج 3 ص 2679). - ربهالنوع نصرت، فیروزلقب بوده که بجای ربهالنوع نصرت بعقیدۀ یونانیها استعمال میشده یعنی بجای اینکه بگویند ’در تحت حمایت ربهالنوع مذکور’، میگفتند: فیروز. (از ایران باستان ج 3 ص 2582)
الهه. مؤنث رب النوع در معنی فرشته ای که خداوند برای پرورش و حفاظت هر نوع از انواع حیوانات و نباتات و جمادات مقرر فرموده چنانکه برای پرورش هر نوع فرشته ای جداگانه ای است. مرحوم پیرنیا می نویسد: اگر شاه عنوان خداوندگار داشت ملکه را ربهالنوع یا ربهالنوع آسمانی می خواندند. (ایران باستان ج 3 ص 2658). و باز در جای دیگر گوید: موزها نُه ربهالنوع بودند که هر یک صنعتی را مانند شعر، موسیقی، نمایش و غیره حمایت میکردند، مهمترین صنایع شعر و فصاحت بود. (ایران باستان ج 1 ذیل ص 67) : و چون اسم مادرش (مادر فرهادک) موزا بود او را ربهالنوع می دانست. (ایران باستان ج 3 ص 2390). و رجوع به رب النوع در همین لغت نامه و آلهه در فرهنگ اساطیر قدیم یونان تألیف احمد بهمنش شود. - ربهالنوع عدالت،: از ارباب انواع دیگر یونانیان نیز گاهی صورت یا علاماتی مشاهده میشود: 1- زئوس یا ژوپی تر خدای بزرگ یونانیها و رومیها... 2- ربهالنوع عدالت با ترازویی بدست. (ایران باستان ج 3 ص 2679). - ربهالنوع نصرت، فیروزلقب بوده که بجای ربهالنوع نصرت بعقیدۀ یونانیها استعمال میشده یعنی بجای اینکه بگویند ’در تحت حمایت ربهالنوع مذکور’، میگفتند: فیروز. (از ایران باستان ج 3 ص 2582)